Εργαστήρια Δεξιοτήτων – ΤΟ ΡΕΜΑ ΤΗΣ ΠΙΚΡΟΔΑΦΝΗΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΠΗΡΡΕΑΖΕΙ ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ

Ανακοινώνεται στους μαθητές του Δ2 το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν. Ύστερα από διάφορες ερωτήσεις, τα παιδιά απαντούν μέσα από τις εμπειρίες τους και ανταλλάσσουν απόψεις. Κατόπιν, εκτελείται ανάγνωση κειμένου στην οποία συμμετέχουν όλοι οι μαθητές. (Κάθε μαθητής από μία παράγραφο). Επιτυγχάνεται με τον τρόπο αυτό μία καλλιέργεια ενδιαφέροντος για το ρέμα της Πικροδάφνης.

Εργαστήριο 1ο 

Μαζί με τη κυρία Ειρήνη Παναγιώτου πραγματοποιείται επίσκεψη στο γειτονικό του σχολείου μας, ρέμα της Πικροδάφνης. Με τους μαθητές χωρισμένους σε ομάδες, εκτελώντας έρευνα πεδίου και συμπλήρωσης φύλλων εργασίας, που αφορούσαν παρατηρήσεις και μετρήσεις του ρέματος καταγραφή της χλωρίδας και της πανίδας καθώς και της ρύπανσης του περιβάλλοντος στο ρέμα, είχαμε σαν στόχο την ευαισθησία για το σεβασμό του περιβάλλοντος, την ενσυναίσθηση, την επικοινωνία και τη συνεργασία των παιδιών. Στη συνέχεια, με ένα «παιχνίδι εμπιστοσύνης», τα παιδιά καθοδηγούσαν το ταίρι τους που είχε κλειστά μάτια για να περπατήσει μία απόσταση στην όχθη του ρέματος και με ανταλλαγή ρόλων καλλιεργήθηκε η δεξιότητα της υπευθυνότητας, της εμπιστοσύνης και της συνεργασίας.

Εργαστήριο 2ο

Εκτελέστηκε ανάγνωση παιδικών κειμένων και ποιημάτων σχετικά με την περιοχή. (Κάθε μαθητής/τρια από μια στροφή ή παράγραφο) Κατόπιν, γίνεται αναγνώριση των ζώων του ρέματος μέσα από διάφορες φωτογραφίες. Ύστερα, κλήθηκαν να ζωγραφίσουν την περιοχή που επισκέφτηκαν προσθέτοντας κάποιο από τα ζώα που τα εντυπωσίασε. Τα παιδιά ζωγράφισαν εικόνες από το ρέμα, τονίζοντας τόσο τις ομορφιές του τοπίου όσο και τη ρύπανσή του. Τα έργα τους αποθηκεύτηκαν στο portfolio τους. 

Εργαστήριο 3ο

Τα παιδιά ακροάζονται  το παραμύθι της κυρίας Χριστίνας  Νομικού «Το ταξίδι μιας σταγόνας» και αναπτύσσεται συζήτηση σχετικά με το ρέμα της Πικροδάφνης και των προβλημάτων που επιφέρει. Κατόπιν, οι μαθητές καλούνται να καταγράψουν σε ένα χαρτί τα συναισθήματά τους για το ρέμα της Πικροδάφνης αναφέροντας την αιτία και προτείνουν τρόπους για την βελτίωση της κατάστασής του. Ο χρόνος ολοκλήρωσης της εργασίας τους ήταν δύο ώρες. 

Εργαστήριο 4ο

Οι μαθητές έχοντας ενημερωθεί να φέρουν εικόνες για το ρέμα,  σχηματίζουν ομάδες για να δουλέψουν ομαδικά. Χρησιμοποιώντας ένα κανσόν χαρτόνι και κόλλα, τοποθέτησαν τις φωτογραφίες σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους. Ύστερα, έγραψαν τον τίτλο της περιοχής, τα μέλη της ομάδας τους και διακόσμησαν το χαρτόνι τους με διάφορα σχέδια. Ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου τους ήταν δυο ώρες. 

Εργαστήριο 5ο 

Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες αναλαμβάνουν να καταγράψουν ένα παραμύθι δικό τους σχετικά με το ρέμα της Πικροδάφνης. Έδειξαν ιδιαίτερο ζήλο στη συμμετοχή τους για την εργασία και πλούσιος φανταστικός κόσμος παρουσιάστηκε μέσα από τις καταγραφές τους. Στην αρχή τους διδόταν η ευκαιρία να επιλέξουν ένα τίτλο και στο τέλος παραχωρούταν ένας κενός χώρος για να ζωγραφίσουν μια εικόνα σχετική με το περιεχόμενό τους. Τέλος, τα μέλη κατέγραφαν τα ονόματά τους. Ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου τους ήταν τρεις ώρες. 

Κύριος στόχος των εργαστηρίων 2, 3, 4, 5 ήταν η απόκτηση παραγωγικής μάθησης μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας, τη συνεργασία, την επικοινωνία και την κριτική σκέψη.